Reserapport tema konsumentutbildning

Hos hemkunskapslärarna på Eriksbergskolan

KONTAKT

Lena Lindahl


lena@linkandlearn.se

JAPANSKT BESÖK I UPPSALA - TEMA KONSUMENTUTBILDNING


Adachi med fru Ryoko besökte Sverige i december. De vistades i Uppsala och gjorde utflykter till Stockholm och till Konsumentverket i Karlstad.

 

Syftet med besöket var att ta reda på hur man i Sverige arbetar med konsumentutbildning. Japan har för ett år sedan stiftat en ny lag för att stärka konsumenterna genom utbildning. Tanken är också att främja en hållbar utveckling.

 

Satoshi Adachi har i 9 år arbetat på  konsumentrådgivningen i Kyoto län och var chef där innan han pensionerade sig tidigt för att istället skriva en bok om konsumentutbildning. Efter att ha hört att konsumenternas ställning i Sverige är stark begav han sig iväg för ett studiebesök i verkligheten.

 

I Uppsala har han besökt Konsument UppsalaIT-gymnasiets elever som läser japanska, Eriksbergsskolans hemkunskap, Nannaskolan och  Konsumentföreningen Svea. Även Fairtrade Sverige i Stockholm fick besök eftersom de utbildar Fairtrade-ambassadörer. För att komma det svenska vardagslivet så nära som möjligt bodde paret i ett rum i en villa i Nåntuna, ordnat av Bed & Breakfast Agency Uppsala.

 

INTRYCK AV UPPSALA

 

"Det var roligt att åka stadsbuss tillsammans med vanligt folk istället för taxi och turistbuss" säger Satoshi Adachi. "Chaufförerna är vänliga och bussarna kommer i tid. Uppsala är en stad med personlighet som tar vara på sina historiska byggnader och håller stadsbebyggelsen låg. Säger lagen att man inte får bygga höghus? Men jag är förvånad över att det ligger så mycket cigarettfimpar slängda överallt."

 

Frun Ryoko lade märke till att många busschafförer är kvinnor. "Det är många yrkesaktiva kvinnor här och vi ser så många män som går runt med barnvagn. Jag blir lite avundssjuk och skulle gärna ha velat födas i Sverige".  Ryoko arbetade tidigare som bibliotikarie i Kyoto. "I villaområdet i Nåntuna är det mörkt på kvällen och ljust inne i husen. Man kan se långt in. Bryr sig inte svenskarna om insynen? Jag undrar vad alla gör där inne i husen på kvällarna."

 

HUR ÄR DET MED KONSUMENTUTBILDNINGEN I SVERIGE?

 

Satoshi Adachi fick mycket material med sig hem. Han blev imponerad av att de flesta av gymnaiseeleverna kom ihåg den konsumentkunskap de fick som en del av hemkunskapen i grundskolan. Han tyckte att de var duktiga på att uttrycka sig och hade bestämda åsikter att framföra. När Eriksbergsskolans elever fick baka lussekatter på hemkunskapslektionen blev han förvånad över att läraren gav så få instruktioner och att eleverna arbetade självständigt.

 

"Mitt intryck är att svenska konsumenter är ganska trygga på marknaden. Elever i skolan får lära sig om sin roll som konsument genom sånt som ligger dem nära i vardagen, till exempel matlagning, och de får söka reda på information själva, och diskutera, inte bara få kunskap serverad av lärarna" sammanfattar Satoshi Adachi veckans erfarenheter.